Vergeet je lifts niet! 3 redenen om krachttraining serieus te nemen

Vergeet je lifts niet! 3 redenen om krachttraining serieus te nemen

Laten we maar gewoon eerlijk zijn: de meeste van ons zijn begonnen met fitness en CrossFit, om strakker te worden en lichaamsvet kwijt te raken. De zoektocht naar de ultieme Beach body en de wens om wat sterker te worden. Allemaal goede doelen natuurlijk. Bij veel trainingen om af te vallen, denken we al snel aan metabole conditioneringstrainingen. HIIT, cardio, veel zweten en je hartslag als een gek laten gaan. Uiteraard werkt dit goed voor het verbranden van vet en het verbeteren van je algemene fitheid, maar vergeet je lifts niet!

Gewoon ouderwets gewichtheffen is een essentieel onderdeel van CrossFit. Het is belangrijk om dit altijd goed te blijven doen. Wij geven je de 3 belangrijkste redenen.

 

  1. CrossFit Rijswijk - Vergeet je lifts niet - 3 redenen om krachttraining serieus te nemenGewichtheffen verbrandt ook vet. Goed en hard trainen is heel belangrijk om de vetverbranding te activeren, maar de echte vetverbranding vindt pas plaats wanneer we al weer uit de box zijn. Door regelmatig lekker zwaar te liften, zorg je ervoor dat je lichaam meer energie gaat verbruiken en dat je spiermassa gaat groeien. Die groei kost energie en daardoor worden er ook in ruststand meer calorieën verbrand. Je BMR geeft aan hoeveel energie je verbrandt in ruststand. Gewichtheffen vergroot je BMR en dus je vetverbranding. Je bouwt dus spieren op en je wordt droger! Wat wil je nog meer.
  2. Lifts zijn de basis voor je kracht en bewegingen. Wat je fitness doel ook is, lifts helpen je gegarandeerd! Wanneer je lichaam ervaring heeft met een bepaalde beweging onder druk van een gewicht, zal de beweging zonder gewicht uiteraard ook veel beter en makkelijker gaan. Denk aan lopen. Wanneer je squats doet, past je lichaam zich aan, aan deze belasting. Je lichaam is daardoor dus gewend om bewegingen te maken met veel gewicht. Ga je daarna lopen zonder extra gewichten, dan is dit makkelijker en kun je bijvoorbeeld een snellere tijd neerzetten bij hardlopen. Hetzelfde geldt voor dingen tillen en deadlifts uitvoeren.
  3. Gewichten liften maakt je blij. Het is bewezen dat het liften van zware gewichten een neuro-endocriene reactie teweeg brengt in je lichaam. Dit is een reactie tussen je zenuwstelsel en je hormonen, en het zorgt ervoor dat je meer geluk ervaart. Dus zwaar liften met korte rustintervallen maakt je daadwerkelijk blijer. Probeer het maar!

 

Dit zijn de 3 belangrijkste redenen waarom je lifts niet te vergeten. Het lijkt dus altijd zo dat HIIT en cardio zorgen voor de grootste veranderingen in je lichaam zorgen, maar gewichtheffen heeft een grote impact op algehele gezondheid. Dus; vergeet je lifts niet!

Gelukkig zorgen we bij CrossFit Rijswijk altijd voor gebalanceerde trainingen voor optimaal resultaat. Heb jij vragen over een training of onderdeel hiervan? We helpen je graag!