Eiwitsupplementen bij CrossFit

Eiwitsupplementen bij CrossFit

Als jij (fanatiek) aan CrossFit doet en graag fitter én sterker wilt worden, dan weet je waarschijnlijk al dat voeding een heel belangrijk aspect is bij jouw trainingen. De komende tijd willen we bij CrossFit Rijswijk ingaan op het belang van voeding voor jouw training en wat jij nodig hebt om te groeien en fitter te worden. We zullen alle aspecten van voeding en supplementen behandelen die voor nuttig voor je zijn als jij met CrossFit bezig bent. Vandaag het eerste deel: eiwitsupplementen bij CrossFit.

 

Rust en voeding

Sterker worden is een kwestie van je spieren tijdens een training een klein beetje kapot maken, zodat ze tijdens rust sterker kunnen aangroeien. We praten natuurlijk niet over het zwaar beschadigen van je spieren, maar het maken van kleine scheurtjes door belasting. Dit gebeurt wanneer jij je spieren belast tijdens jouw CrossFit training. Op het moment dat jouw lichaam in rust komt en je goede bouwstoffen inneemt, zullen je spieren herstellen en een klein beetje sterker terug-groeien dan voorheen. Door dit proces vaak te herhalen word je sterker en zullen je spieren toenemen in omvang.

Net zo belangrijk – of eigenlijk nog belangrijker – dan het trainen zijn dus voldoende rust en voldoende kwalitatief goede én bruikbare bouwstoffen.

 

CrossFit Rijswijk - Eiwitsupplementen bij CrossFitEiwitsupplementen

Om je spieren te laten herstellen na een goede WOD, heb je eiwitten nodig. Dit zijn de ultieme bouwstenen van jouw spieren. Deze kun je via voeding innemen, of door middel van een eiwitsupplement. Een supplement is een handige en makkelijke manier om in jouw eiwitbehoefte te voorzien. Het is dan ook door veel sporters een van de meestgebruikte supplementen. Een supplement is vooral handig omdat je – wanneer je hard traint – best wat eiwitten nodig hebt. Afhankelijk van hoe zwaar je traint en wat jouw doelen zijn, zo’n 1.2-2.0 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht.

Een schepje met wat water of een sapje en je hebt een flinke dosis eiwitten. Uiteraard is dit geen vervanging van gezonde en goede voeding, maar kan het je wel helpen om net even wat meer eiwitten in te nemen voor jouw fysieke groei en daarbij horende grotere behoefte aan eiwitten.

 

Plantaardige eiwitten

Onze partner Orangefit heeft diverse heerlijke eiwitsupplementen, maar dan op 100% plantaardige basis. De voordelen van plantaardige eiwitten, zoals uit erwten, is dat het lichaam deze beter opneemt. Veel mensen hebben een mate van lactose-intolerantie. Bij de inname van whey eiwitten (de meest verkochte eiwitten wereldwijd), welke gemaakt zijn van zuivelproducten, kan dat leiden tot een opgeblazen gevoel en winderigheid. Dit is iets wat waarschijnlijk elke sporter die whey gebruikt heeft kan beamen 😉

Daarnaast toont onderzoek aan dat bijvoorbeeld erwten eiwitten net zo goed werken als whey eiwitten. Het is dus super om jouw spieren maximaal te laten groeien, maar heeft ook nog vele andere goede gezonde eigenschappen:

  • Het bevat geen cholesterol en verzadigde vetten
  • Het helpt bij verzadiging
  • Het kan helpen bij het verlagen van de bloeddruk
  • Het kan bijdragen aan verlaging van cholesterol en triglyceridenwaarden in het bloed
  • Het geeft je geen opgeblazen gevoel
  • Het geeft je geen onrustige huid
  • Het geeft je geen buikkrampen
  • Het geeft je minder of geen last van winderigheid

 

Al met al zijn de plantaardige eiwitsupplementen bij CrossFit van Orangefit dus een echte aanrader. Zo benut je jouw momenten in de CrossFit box van CrossFit Rijswijk optimaal! Ook handig; je koopt ze gewoon bij ons in de box.

 

Tot slot: wanneer je kiest voor een erwten-eiwit zorg er dan voor dat je er één kiest met minimaal een eiwitgehalte van 80%, zoals bijvoorbeeld Fit Green Protein.

 

 

Bron: Orangefit fit blog